Wednesday, April 29, 2009

pengsan


Lepas Maghrib semalam, sambil jalan-jalan bersama Anum di pasar malam Putrajaya, aku call Nurul untuk tanya susah/senang paper exam final yang dia ambil petang semalam. Amat terperanjat bila dia beritahu dia pitam @ pengsan di dewan peperiksaan. Terpaksa dipapah oleh kekawan dan dihantar ke klinik UiTM.
Aku segera ajak Anum ke Shah Alam untuk pastikan dia dah OK. Dari "soalsiasat" yang dijalankan didapati;-
1. Minggu periksa Nurul sibuk ulangkaji di perpustakaan.
2. Makan dan minum tak menentu. Makan hanya sedikit (diet? / jimat?)
Mula-mula syak juga takut "otak jam" sebab soalan susah sangat. Tapi aku dimaklumkan dia mula rasa nak pitam setelah hampir tamat exam. Kebetulan dia terlupa bawa air mineral. Exam pula lama 2.30pm - 5.30pm (3 jam). Alhamdulillah dia dah OK.

Refleksi
1. Aku nasihatkan Nurul, jangan terlalu jimat untuk makanan..... Jimat untuk prepaid phone tak pe......
2. Selain persediaan ulangkaji untuk peperiksaan, kesihatan juga perlu dijaga. Tak guna jika "terlebih" belajar tapi tak boleh masuk exam sebab sakit.....
3. Aku minta tolong kekawan serumah agar tolong nengok-nengokkan Nurul dan pastikan dia makan ikut jadual.
4. Aku akan lebih kerap call/jenguk Farhana, Arif dan Nurul sendiri untuk pastikan kesejahteraan mereka.

1 comment:

zainah said...

Alhamdulillah tak serious... ni la bebudak too busy study, lupa nak makan. Bila hek kita mak bapak 'terlupa' makan, rasa tak da (sebab tu maknya esp tergemuk..)