Thursday, December 30, 2010

101230 M'sia lwn Ind"sia

Win-win Result
Pada aku keputusan Malaysia tewas 1-2 dalam pertandingan akhir kedua malam tadi dan Malaysia menang 4-2 [agregate] dalam Kejohanan Piala Suzuki adalah keputusan paling adil.
Aku, seperti ramai rakyat Malaysia [mungkin] yang selama ini sudah hilang minat untuk menonton dan mengambil tahu perkembagan bolasepak tempatan kini kembali bersemangat semula. Kalau sebelum ini diminta menamakan 3 pemain bolasepak Malaysia yang aku tahu pasti aku akan gagal. Berbanding jika diminta menamakan lima pemain utama Arsenal, aku akan sebut bukan setakat lima tapi aku akan beri kesebelasan pemain utama terkini.

Yang paling aku puji adalah semangat kesukanan yang ditunjukkan oleh kedua-dua pasukan dalam kedua-dua perlawanan akhir tersebut [kecuali insiden laser di Bukit Jalil]. Paling ketara adalah sikap para pemain yang nampak lebih profesional seperti tidak "mengada-ngada" cedera apabila berebut bola dan juga tidak cepat "melenting" apabila dikasari. Sebelum ini dalam pertandina bolasepak tempatan aku paling menyampah bila ada pemain yang dikasari [walau pun secara tidak sengaja] segera bangun dan hendak bergaduh. Dalam kejohanan EPL contohnya, pemain yang dikasari akan menyerahkan keputusan kepada pengadil dan terus menyambung permainan. Begitu juga sikap para pemain yang tidak sengaja melewat-lewatkan permainan apabila sudah berada dalam posisi menang.

Indonesia walau pun gagal memenangi Piala Suzuki tetapi mereka masih boleh berbangga kerana berjaya beroleh kemenangan dalam final kedua dan berjuang dengan semangat yang tinggi. Pemain Malaysia pula selain memengangi Kejohanan ini, secara langsung telah memberi kepercayaan baru kepada rakyat Malaysia bahawa bolasepak kita telah kembali ke landasan yang betul untuk menuju era kegemilangan sewaktu Mokhtar Dahari dahulu.
Syabas Malaysia!!!

Nota
Kepada saudara-mara di Indonesia [terutama di Desa Gejlek, Pekalongan, Jawa Tengah] diharapkan keputusan perlawanan ini tidak merenggangkan tali persaudaraan kita.

No comments: