Friday, December 24, 2010

101224 Khutbah Jumaat @ Masjid Tikam Batu

Hari ini aku berpeluang untuk solat Jumaat di Masjid Tikam Batu, Sungai Petani, Kedah. Lokasi masjid betul-betul bersebelahan dengan rumah tempat aku bertandang. Jadi hari ini pahala jumaat aku agak kurang kerana aku hanya menyeberang masuk ke kawasan masjid setelah tamat Azan Zohor.
Inti utama khutbah yang aku jangka bertajuk "Anak" adalah;-
1. Orang dewasa hendaklah sentiasa bersikap "mesra" dengan anak-anak. Jangan sampai mereka takut untuk mendekati kita. Namun begitu kita hendaklah jangan takut untuk menegur mereka [secara bijaksana] jika perlu.
2. Anak-anak juga adalah "ujian" kepada ibu-bapa. Kerana anak-anak
a. Ibu-bapa takut bersedekah kerana dikhuatiri tiada bekalan untuk anak-anak.
b. Para bapa takut untuk pergi berperang kerana khuatir anak menjadi yatim.
c. Ibu-bapa kurang ilmu agama kerana khuatir anak-anak tiada yang "jaga" apabila mereka pergi menuntut ilmu.
Semoga solat jumaat aku hari ini mendapat kerahmatan Allah.

No comments: