Monday, January 19, 2015

150116 K E C E M A S A N ! ! !

Petang Jumaat tu aku balik awal. Kebetulan Ustazah tu datang nak ambil 2 anaknya yang dijaga oleh isteri. Seperti biasa ustazah tu park dengan enjin masih hidup di depan rumah. Dia masukkan anak perempuannya yang berumur 2tahun dan kembali unuk ambil anak kedua yang berumur lebih kurang 5 bulan. Sambil tu dia berbual dengan isteri.

Selepas seketika ustazah tu datang semula dengan muka pucat. Anaknya yang dalam kereta telah tertekan kunci pintu. Apabila suruh buka dia tak faham, tambahan pula kunci tu agak ketat. Setelah hampir 15 minit berusaha pujuk tetapi masih tidak berjaya, aku pun cuba call 999. Agak mengecewakan. Lambat dan bukan pada panggilan yang pertama sihingga sempat dail 103 (operator). 

Sedang aku beri lokasi dan jenis kecemasan kepada telefonis yang lembab (alasannya tak mahu silap....) tiba-tiba isteri beritahu pintu kereta telah berjaya dibuka. Aku maklumkan kepada telefonis lembab tu masalah dah dapat diatasi dan letak telefon.

Caranya mudah sahaja....... Rezekinya ank ustazah yang dalam kereta tu tekan suis tingkap. Apabila dah terbuka separuh, cepat-cepat Aziz (jiran) "unlock" kunci pintu. Setelah ambil nafas dan kenang nasib yang baru menimpa ustazah u pulang.

Sekitar 5 minit selepas itu kedengaran siren bomba yang bunyinya semakin hampir. Betul telahan aku, jentera bomba, van dan kereta peronda polis tiba.

Aku terpaksa mohon maaf kepada semua anggota yang kecemasan yang tiba. Yang tak tahannya terpaksa cerita kepada jiran-jiran yang datang ke rumah bertanya masalah yang berlaku........

No comments: