Thursday, September 8, 2011

Ziarah Famili Anum

Ramai ahli famili isteri aku, Anum yang telah kembali ke Rahmatullah. Kebanyakannya telah dikebumikan di tempat di mana famili mereka berada. Contohnya Arwah Kak Chah [wan Azizah] telah dikebumikan di batu Pahat dan Arwah Abg Tahir [Wan Mohd. Tahir] telah dikebunikan di Sabak Bernam.

Ahli famili yang masih menetap di Johor Bahru kebanyakannya telah dikebumikan di Perkuburan Mahmoodiah, Johor Bahru. Antaranya adalah Arwah Wan Mohd [abah Anum], Arwah Mariam [emak Anum] dan wan Mohd Saat [adik Anum]


Sebelum ini kami sefamili selalu bermasalah ketika menjejaki lokasi pusara-pusara ini. Mulai tahun ini aku berazam untuk tidak lagi tercari-cari apabila berziarah ke Mahmodiah.


Melalui kaedah "SEGITIGA" yanga aku gambarkan, InsyaAllah kami tidak akan "tercari-cari" lagi.




Arwah Yazid [nama panggilan] meninggal pada usia muda akibat penyakit misteri. Yang paling aku ingat tentang arwah ialah dia kerap belikan hadiah pakaian untuk anak sulung aku, Abg Arif yang ketika itu masih kecil.

No comments: