Monday, July 26, 2010

Kenangan Umrah I - Sesat

Sebaik tiba di Hotel di Mekah, setelah dapat bilik, kami dinasihatkan berehat sebentar sebelum membuat tawaf & sa'i dipimpin oleh mutawif. Anum tetiba uzur pula. Aku ambil giliran bersama kumpulan pertama. Tepat jam 11.30pm [waktu tempatan] kami mula berjalan ke Al-Haram.
Mungkin kerana terlalu tumpu kepada hendak laksanakan tawaf & Sai terbaik aku terlupa nak ambil kad hotel dan hafal "jalan" ke Al-Haram. Sebaik tiba di Al_haram, beberapa peserta memaklumkan bahawa mereka tiada wudu' [mungkin terlupa]. Mutawif terpaksa tunjuk kawasan wudu' dan tunggu mereka kembali. Aku ambil keputusan buat tawaf & sa'i sendiri.

Alhamdulillah, aku dapat laksanakan kedua-dua fardu tersebut tanpa banyak masalah. Sebaik selesai aku nak segera ke hotel untuk mandi, rehat & tiduk sebelum ke Al-haram semula untuk Subuh.

Ujian untuk ku - aku sesat! Aku ambil simpang yang salah. Penat tawaf & sa'i tak habis, ditambah terpaksa jalan hingga hujung 2 lorong membuat aku semakin penat dan bimbang. Panggilan telefon kpd satu-satunya no tel yang ada, sahabatku Md Noh tidak berjawab [dia masih bersama kumpulan - tak selesai lagi tawaf & sa'i].

Akhirnya, aku patah balik ke Al-Haram. Nasib baik ada kumpulan dah dalam perjalanan pulang. Aku ikut mereka dari belakang dengan senyap dan mengucapkan berbanyak syukur.

Untuk elak perkara berulang aku segera snap papantanda hotel .........

No comments: