Thursday, June 3, 2010

Langkawi III - Cabaran

Antara yang diutarakan dalam "kuliah" semasa dalam feri ke Langkawi adalah dugaan dan cabaran penceramah alami sepanjang menerima jemputan untuk berceramah.
1. Lokasi Baru
Beliau banyak dapat jemputan di sekitar Selangor dan Kuala Lumpur. Beliau berasal dan menetap di Ipoh, Perak. Ramai sangka beliau dari Jalan Ipoh, KLumpur. Untuk elak kelewatan dan salah lokasi beliau selalu mohon "dijemput" di tol tapi kerap tak dipenuhi kerana menganggap takkan orang Jalan Ipoh tak kenal jalan-jalan di KLumpur.
2. Bayaran Tak Setimpal
Di akhir ceramah, beliau berkata, "Jika bayaran tidak memadai, itulah kali terakhir terima jemputan. Bukan minta harga tinggi, tapi "harga" ilmu yang disampaikan takkan sekadar cukup untuk minyak balik ke Ipoh?" Yang hairannya, untuk majlis konsert hiburan penganjur sanggup bayar ribuan ringgit. Yang lebih hairan, AJK Surau/masjid yang punyai simpanan RM ratus ribu di bank, jarang adakan majlis ilmu dan jika ada pun ala kadar sahaja .......
3. Tidur di Lebuhraya
Pernah berlaku beliau terpaksa tidur dalam kereta kerana lebuhraya ditutup akibat kemalangan Walhal para pendengarnya sebelum itu sudah lena dibuai mimpi di atas tilam empuk dan selesa.

Nota
Semasa singgah di Pekan Rabu, Alor Setar, dalam perjalanan balik ke KPI, cari juga CD tu tapi tak jumpa.

No comments: